Zelf je racefiets opbouwen, makkelijker dan je denkt – deel 1 van 2

This post was originally published on this site

We zouden eens wat vaker zelf een racefiets moeten opbouwen! Gewoon omdat het leuk is, maar ook omdat je zo zelf kan kiezen wat je belangrijk vindt. Misschien wil je een oude klassieker waar je vroeger van droomde nu eindelijk als jouw racefiets. Of je hebt niet zo veel te besteden en wil je het goedkoop houden. Of je hebt als fietsliefhebber nog heel veel onderdelen liggen waar je anders niets meer mee doet. Omdat velen zo’n opbouw projectje niet aandurven hebben we dit artikel om je te overtuigen dat het allemaal niet zo heel moeilijk is. Ook geven we je wat handige tips. Ik ben uitgegaan van mijn eigen projectje.

Zelf was ik vroeger erg fan van Colnago. Onder andere toen Team Rabobank er nog op reed. Nu had ik een shortlist gemaakt en het zou een Master (staal) of een Dream (aluminium) worden. En dan ben ik ook nog wel een zeur wat betreft de kleur die hij moet hebben (vraag mijn collega’s maar). Na wat zoeken kwam ik een mooie blauwe Dream tegen. Een frameset, dus alleen het frame en de voorvork. Prima voor de opbouw. Voor de onderdelen heb ik het geluk dat we op kantoor nog veel onderdelen hebben liggen. Daar heb ik voor dit project de mooiste dingen uitgehaald. Uitgangspunt was om de Dream een moderne uitstraling te geven en de wens was om de 8 kg voor de complete racefiets te halen. Hieronder per onderdeel mijn ervaring.

Even een snelle sneak peek van het resultaat

Frameset
Op het internet kan je genoeg framesets vinden. Er zijn ook complete racefietsen te vinden waar je de onderdelen dan van wil vervangen. Voordeel van een frameset is dat je vaak niet betaalt voor de extra onderdelen die je toch niet gebruikt. En ook hoef je niet alles uit elkaar te halen. Een paar puntjes waar je op moet letten bij een frameset zijn of er barstjes of scheurtjes in het frame zitten, vooral bij de lasnaden. Ook bij scheurtjes in de lak moet je opletten. Deukjes zijn vaak niet erg, maar het kan wel een teken zijn hoe er met de fiets is omgegaan. Kijk even of het achterpad nog recht is en of eventuele nokjes nog vast zitten. Daarnaast is ook het bottom bracket de moeite waard om even te controleren. In de Dream zit er eentje met een zogenaamde Italiaanse draad. Daarbij check je ook of de schroefdraad nog intact is. Tot slot check ik het balhoofdstel. Die moet vervangen worden bij deze, maar er zitten gelukkig geen scheurtjes in de balhoofdbuis. Dus het onderhandelen begint en het frameset is binnen.

Eerst schoonmaken
Je frame opbouwen gaat het makkelijkst in een standaard. Het frame is dan van (bijna) alle kanten te bereiken en de hoogte is prettig om te werken. Heb je geen standaard, dan kan het ook op de grond, maar zorg dan dat je een kleedje op de grond hebt om beschadigingen te voorkomen. In dat geval kan het ook handig zijn om de wielen er alvast in te zetten. Voordat ik aan de slag ga met het opbouwen, ga ik eerst maar eens het frame schoonmaken. Met een tandenborstel en wat ontvetter maak ik de schroefdraad van het bottom bracket weer schoon.

De schroefdraad helemaal schoon voordat het bottom bracket erin wordt gedraaid

Het balhoofdstel haal ik eruit omdat deze vervangen moet worden. Als je een goed balhoofdstel hebt, dan lekker laten zitten. Verder was ik het frame, verwijder wat vettige plekjes en laat alles goed drogen.

Hier ook even alle vettigheid en stickers verwijderen en schoonmaken

Balhoofdstel vervangen
De fiets moest dus een nieuw balhoofdstel. Voor het balhoofdstel is het belangrijk dat de buitenkant van de balhoofdbuis gelijk is. Voel je rafelingen of oneffenheden dan is het slim om er een balhoofdfrees langs te halen. Hetzelfde gaat trouwens op bij een press-fit bottom-bracket (eentje zonder schroefdraad). Heb je geen balhoofdfrees of wil je kosten besparen probeer het dan recht te krijgen met een schuurpapiertje die je op een schuurblokje hebt geplakt.

Let even goed op wanneer je een nieuw balhoofdstel koopt dat de maat klopt. Klinkt vanzelfsprekend, maar niet alle balhoofden hebben namelijk dezelfde maat en hetzelfde systeem. Omdat ik zo veel mogelijk zwart/blauw op de fiets wil, zocht ik een zwart balhoofdstel met strakke lijnen. Ik kwam uit bij eentje van Cane Creek die niet al te duur is. In de Colnago moet het balhoofd erin geperst worden. Dat gaat met een speciale tool. Mocht je die niet hebben, dan moet je even naar je fietsenmaker die dat zo voor je kan doen. Zorg dat het geheel recht erin wordt geperst. Niet moeilijk, maar niet doordraaien als het scheef zit. Zorg ook dat je de logo’s recht hebt staan want als het geheel erin geperst is kan je het niet zomaar draaien.

De tool om het nieuwe balhoofdstel erin te persen

Bottom bracket
Hierna kan het bottom bracket worden geplaatst. Ik heb gekozen voor eentje van Shimano omdat ik de fiets ga afmonteren met een 105 groep. Ja, ik hoor je denken, een Colnago met een Shimano afmontage?!? Maar daarover later meer 😉. Wel handig om te weten is dat er verschillende soorten trapassen en bijbehorende sleutels zijn. Hier hebben we een trapas met schroefdraad die vast wordt gedraaid met een sleutel die aan de buitenkant van de trapas aangrijpt. Voor het vastdraaien van de trapas is het belangrijk om de schroefdraad goed in te vetten, zo voorkom je gekraak en komt hij later makkelijker los. Let ook op welke kant er eerst in moet, vaak is dat de aandrijfkant. Let ook even op welke kant je op moet draaien, dit verschilt namelijk ook. Bij een aantal type trapassen zitten ook spacers, volg de aanwijzingen van de fabrikant goed op zodat het past bij de breedte van jouw bottom bracket.

Met een bijgeleverde tool kan je bottom bracket erin draaien. Vast is vast.

Voorvork in het frame
Dan is het de tijd om de voorvork weer in het frame te plaatsen. Voel even of de vork soepel draait. De vork kan nu nog wel zo uit het frame vallen omdat je hem pas vast kan zetten met de stuurpen. Maar met een touwtje onder door de vorkpoot en om het frame kan je hem tijdelijk vastmaken. Handiger is om direct de stuurpen te monteren.

De diameter van de vorkbuis (1 inch) van deze Colnago is smaller dan die van moderne racefietsen. Daarom kan je er niet zomaar een moderne stuurpen op zetten. Dat past niet. Dus of je moet kiezen voor een ouderwetse setup (wat ik dus niet wil), of je kiest voor een adapter die je over de vorkbuis schuift. Dat laatste, ook wel een shim genoemd, kies ik en nu heeft de vorkbuis de moderne 1 1/8 inch diameter.

Een simpele adapter zodat je de fiets kan opbouwen met een moderne cockpit

Zwart op zwart cockpit
Omdat ik voor zo veel mogelijk zwart wil gaan, kijk ik in onze voorraad en we hebben nog een mooie set van Trivio liggen die zwart op zwart is met zo min mogelijk decals. De Guide is een licht aero stuur met een afgevlakte bovenkant wat net even lekkerder is om op te leunen, vind ik. Ik gebruik een spacer omdat ik snel even gemeten heb, en dat ik zonder spacer wel heel diep ga zitten. Ik zou sowieso de spacers gebruiken totdat je zeker bent van de gewenste hoogte. Afzagen van de vorkbuis kan altijd nog. Achteraf er weer lengte aanplakken gaat niet. Oudere frames hebben ook regelmatig een voorvork met draad. Daar moet je dan weer een andere oplossing voor gebruiken. Vervolgens kan de stuurpen erop. Die schuif je zo over de voorvorkbuis. Stel eerst het balhoofd af met het balhoofdkapje, zodat er geen speling meer is. Als de speling eruit is, kan je de stuurpen aandraaien. Let op dat de boutjes onder en boven even strak zijn aangedraaid. Na de stuurpen kan je ook gelijk het stuur monteren.

Met de zwarte cockpit begint de Colnago er al moderner uit te zien

Shimano op een Colnago?!
Dan wordt het langzaam tijd om de groepset te monteren. We hebben op kantoor een Shimano 105 groepset liggen, maar omdat het mijn eigen fiets gaat worden wil ik niet zomaar deze gebruiken want ik wil ook een groepset waar ik blij van word. Allereerst het tegenargument dat er op een Italiaanse fiets een Italiaanse groep moet. Dat was misschien vroeger zeker zo en er zijn nog puristen die erbij zweren. Maar kijk voor de grap eens op de site van Colnago en zie hoe ver je moet scrollen om een Colnago uit de collectie zonder Shimano of Sram te zien. Blijkbaar vinden ze het bij Colnago ook geen probleem meer om er Shimano op te zetten. Maar waarom dan een 105 groep? Omdat in mijn ogen de 105 misschien wel de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Oke, het enige waar ik dan wel iets water bij de wijn heb gedaan is de compact 50/34 voorbladen. Ik had liever een semi-compact (52/36) gereden, al merk ik nu tijdens het fietsen dat bij de rustige toerrondjes die ik veel met deze fiets rijd, deze verhouding prima is. Maar goed, dit is geen 105 review, maar ik wilde jullie eventuele tegenargumenten voor zijn. 😊

Monteren Crankset
Het monteren van de groep staat ook in de handleiding die je erbij krijgt of die je online kan vinden. Alleen is het soms wat ingewikkeld te lezen. Hieronder probeer ik het daarom te verwoorden. Het monteren van het crankstel kan eigenlijk niet mis. Je moet allen even de goede maat kiezen. Ik heb voor deze Colnago een bottom bracket met Italiaanse draad nodig, zoals deze zo mooi heet. Het vet zit vanuit de verpakking al in de set.

Het kale gedeelte van het crankstel vet je lichtjes in voordat je het monteert, met wat vet op je vingers. Zelf hebben we hier een potje met Dura Ace vet staan, maar je kan ook allerlei andere merken gebruiken. Wanneer je het crankstel er doorheen hebt geschoven, monteer je de losse linkerarm aan de andere kant. Let wel even op dat je de crankarmen in een lijn staan. Voordat je de arm vastdraait, draai je een dopje op het uiteinde van de as. Die draai je met een meegeleverd tooltje strak zodat het crankstel strak aansluit op het bottombracket. Niet te vast, niet te los. Dan zit er nog een klein veiligheidspalletje dat je vast moet klikken. Daarna kan je de je de crankarm aan de linkerkant vastdraaien met de imbusboutjes.

Uiteraard zijn de informatie en tips afhankelijk van welke fiets en welke onderdelen je kiest. Daarom kan je op internet ook allerlei video’s vinden met de informatie specifiek voor jouw onderdeel.

Volgende week zullen we het tweede en tevens laatste deel posten. Daar gaan we de fiets afmonteren en begint het langzaam op een echte racefiets te lijken. Met tot slot het eindresultaat.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *